Wat is een APK Keuring| Wanneer auto keuren?
APK staat voor Algemene periodieke keuring. Deze keuring is verplicht voor alle auto’s die gebouwd zijn na 1959. Wel gelden er verschillende regels voor verschillende type nieuwe auto’s ook voor oldtimers gelden afwijkende regels. In dit artikel nemen we met je door wat een APK inhoudt en op welke punten tijdens de keuring zal worden gelet tijdens een APK voor personen auto’s en wanneer jij je auto moet laten keuren.
De APK keuring van voertuigen is verplicht gesteld om de verkeersveiligheid te vergroten. Tegenwoordig wordt ook gekeken of een voertuig aan de geldende milieueisen voldoet.
Op welke punten wordt gelet bij een APK Keuring
Tijdens een Algemene periodieke keuring(APK), wordt de technische staat van je auto beoordeelt door de keurmeester. De keurmeester controleert de auto op punten die te maken hebben met de veiligheid, het milieu en op de juiste registratie van de auto. De auto moet tijdens een APK voldoen aan minimaal de wettelijke vereisten, zo zal een auto met een banden profiel van 1,6 millimeter worden goedgekeurd, terwijl het advies is om onder een profiel van 2 millimeter te vervangen. Ook kan een agent bij een profiel van minder dan 1,6 millimeter een boete uitschrijven.
Veiligheidspunten tijdens een APK.
Onderstaand de belangrijkste punten waar tijdens een keuring van de auto op zal worden gecontroleerd.
Banden: Tijdens een APK zullen je banden worden gecontroleerd. Zo wordt er gekeken naar de bandenspanning, visueel worden de velgen en banden geïnspecteerd, er mogen geen gevaarlijke beschadigingen aanwezig zijn. De maat van je banden moet kloppen, de staat van de wiellagers wordt beoordeeld. Ook wordt bij de APK gekeken naar het profiel van jouw banden. Banden moeten minimaal 1,6 millimeter profiel hebben om te worden goedgekeurd.
Remmen: Tijdens een APK zullen ook de remmen aan een grondige inspectie worden onderworpen. De remdruk van de voorwielen moet gelijk zijn aan elkaar, dit geldt ook voor de achterwielen. Door dit te meten sluit je uit dat links harder remt dan rechts, of andersom. Ook mogen de achterbanden niet harder remmen dan voor. Ook wordt de werking van de handrem gecontroleerd.
Wielophanging: Bij een APK wordt de staat van de wielophanging en de stuurinrichting beoordeeld. Zo wordt gekeken of de wielophanging nog goed vast zit, wordt de roestvorming op de onderdelen beoordeeld. Ook wordt de speling op de diverse onderdelen bepaalt. Wanneer er teveel speling aanwezig is zal een reparatie noodzakelijk zijn.
Verlichting: Bij een APK zal worden gekeken of de verlichting naar behoren werkt. Dit geldt ook voor de dashboardverlichting, zo dient de verlichting van de snelheidsmeter te werken.
Ruitenwissers: Ook de ruitenwisser zullen worden gecontroleerd, wanneer ruitenwissers strepen op de ruit veroorzaken zullen deze moeten worden vervangen. Ook moet de ruitensproeier werken voor de APK.
Spiegels: De spiegels dienen in goede staat te zijn, kapotte spiegels zullen moeten worden vervangen.
Carrosserie: De carrosserie zal tijdens een APK worden geïnspecteerd. Zo zal worden gekeken of er geen scheuren, uitstekende delen of ernstige roest op vitale onderdelen aanwezig is. Enige roest op bijvoorbeeld deuren zal niet direct leiden tot afkeur. Alle aanwezige deuren moeten zowel van binnen als van buiten open en dicht kunnen.
Gordels: Tijdens een APK zullen de aanwezige autogordels volledig worden uitgerold, er wordt gekeken of de gordels voldoende functioneren, zo moeten gordels goed sluiten en blokkeren. Ook mogen er geen beschadigingen in de gordels aanwezig zijn.
Tip: Sommige punten kan je zelf controleren voordat je de auto laat keuren. Zo is het vaak goedkoper om zelf een defect lampje of ruitenwissers te vervangen. Vul voor een keuring ook de ruitensproeiervloeistof bij.
Milieu-eisen tijdens een APK.
Onderstaand de belangrijkste punten waar tijdens een keuring van de auto op zal worden gecontroleerd.
Vloeistoffen: Tijdens zal worden gekeken of uw voertuig geen vloeistoffen zoals olie lekt. Lekkage van water is voor de APK geen probleem.
Meten uitstoot: Bij een benzine of diesel auto van na 2006 wordt het EOBD systeem uitgemeten. Met dit systeem wordt gemeten wat de emissie van uw auto is. Bij auto’s van voor 2006 en auto’s die rijden op LPG wordt de emissie bepaalt doormiddel van een 4-gas meting of doormiddel van een roetmeting. Voor diesel auto’s van na 2011 geldt dat deze een roetfilter moeten hebben. Deze wordt nogal eens verwijderd omdat dit brandstof bespaart.
Registratie-eisen tijdens een APK:
Chassisnummer: Tijdens de APK wordt gekeken of het Chassisnummer op de papieren overeenkomt met het nummer op uw auto. Ook moeten kenmerken zoals de wielbasis van uw auto en de brandstofsoort overeenkomen met wat er geregistreerd staat.
Wanneer moet mijn auto APK gekeurd worden | Wanneer auto laten keuren
Hoe vaak je jouw auto moet laten keuren hangt af van de leeftijd van jouw auto. Voor auto’s van 50 jaar of ouder geldt een algehele vrijstelling van de APK. Voor auto’s jonger dan 50 jaar maar ouder dan 30 jaar geldt dat deze eens per 2 jaar gekeurd dienen te worden.
Ook voor nieuwe auto’s gelden afwijkende regels.
Keuring nieuwe benzine auto:
Na 4 jaar de eerste APK, vervolgens moet de auto tot deze 8 jaar oud is om de 2 jaar worden gekeurd. Vervolgens dient de auto jaarlijks te worden gekeurd.
Keuring elektrische auto.
Ook voor een elektrische auto geldt dat deze apk gekeurd dient te worden. De APK moet voor het eerst na 4 jaar worden uitgevoerd. Vervolgens moet de auto tot de auto 8 jaar oud is om de 2 jaar worden gekeurd. Vervolgens dient de auto jaarlijks te worden gekeurd.
Keuring nieuwe diesel auto:
Een nieuwe diesel auto moet na 3 jaar voor het eerst worden gekeurd. Vervolgens moet de keuring jaarlijks worden uitgevoerd.
Keuring auto op autogas:
Een nieuwe auto die rijdt op gas moet na 3 jaar voor het eerst worden gekeurd. Vervolgens moet de keuring jaarlijks worden uitgevoerd.
Een keuring kan 2 maanden voor het verlopen van de vervaldatum worden uitgevoerd. Op dat moment wordt de vervaldatum met 1 of 2 jaar verlengd.
Wil je weten wanneer jij, jouw auto moet laten keuren? je vindt het op de site van de RDW.
Wat kost een APK keuring | Wat kost het keuren van een auto
De kosten van een APK lopen sterk uiteen. Er wordt al geadverteerd met bedragen van €19,95. Terwijl een apk bij sommige bedrijven €50,- tot €60,- kan kosten. Ook worden er bij sommige bedrijven kosten gerekend voor het controleren van het afmelden bij de RDW of voor het uitvoeren van een roetmeting welke bij een diesel auto verplicht is. Ook zijn er bedrijven waar een APK gratis kan worden uitgevoerd in combinatie met onderhoud. Als je auto toch onderhoud nodig heeft kan het verstandig zijn dit gelijktijdig met een APK uit te laten voeren. Je auto wordt beter bekeken dan bij een APK en het voorkomt dat je de auto vaker naar de garage moet brengen.
Staat APK gelijk aan onderhoud? Verschil tussen APK en onderhoud
Een APK keuring en een onderhoudsbeurt zijn twee verschillende zaken. Bij een APK wordt gekeken of het voertuig voldoet aan de minimale wettelijke vereisten. Een APK is dus echt een momentopname van de minimale vereisten. Het is goed mogelijk dat onderdelen nog voldoen aan het wettelijke minimum maar dat voor de levensduur van de auto het toch verstandig is vast over te gaan tot vervanging of reparatie van onderdelen. Bij onderhoud wordt vooral gekeken naar de staat van onderdelen en wordt bepaald hoeveel kilometer deze onderdelen nog mee kunnen voor ze vervangen dienen te worden.
Bij klein of groot onderhoud wordt naar meer zaken gekeken zoals de vloeistoffen, onderdelen als een distributieriem, worden filters gecontroleerd of vervangen. Dit gaat verder dan de basiseisen die de APK aan een auto stelt. Door onderdelen tijdig te vervangen beperk je de kans op problemen in de toekomst en kan je mogelijk dure vervolgschade voorkomen.
Er zit wel een zekere overlap in het uitvoeren van een keuring en een onderhoudsbeurt, veel onderdelen die geïnspecteerd worden tijdens onderhoud dienen ook voor een APK te worden gecontroleerd. Daarom is het laten uitvoeren van onderhoud en een keuring vaak makkelijker en goedkoper.
Zonder APK rijden | Boete bij verlopen APK.
Is uw auto niet voor de vervaldatum gekeurd? Dan kunt u een boete krijgen. Deze boete kan ook worden opgelegd zonder dat u, uw voertuig gebruikt. Om de boete te voorkomen moet u het voertuig laten schorsen. 2 maanden na het vervallen van de APK zal de boete automatisch worden opgelegd.
Wanneer uw APK is verlopen bent u strafbaar als u met de auto de openbare weg opgaat. Enige uitzondering op deze regel is als u op weg bent naar een garage om de auto te laten keuren. Dit mag u doen tot 2 maanden na het verlopen van de APK. Wanneer je onderweg wordt staande gehouden zal je een afspraak van de keuring moeten kunnen overleggen.
Een ander belangrijk punt is de verzekering. Wanneer het voertuig geen geldige keuring meer heeft zal de verzekeraar mogelijk geen dekking bij schade veroorzaakt door gebreken die tijdens een keuring aan het licht zouden zijn gekomen.