Wat is Intrinsieke waarde | Intrinsieke waarde

Intrinsieke waarde is een veelgebruikte term binnen het waarde beleggen en fundamenteel analisten. Maar wat is Intrinsieke waarde nou eigenlijk? In dit artikel nemen we het met je door.

Wat is Intrinsieke waarde

Intrinsieke waarde is een maatstaf voor wat een asset waard is. Deze maatstaf wordt berekend door middel van een objectieve berekening. In plaats van de huidige beurswaarde van een asset te gebruiken probeert een analist in te schatten wat de toekomstige waarde van een aandeel is en maakt deze toekomstige waarde contant.

Bij fundamentele analyse wordt intrinsieke waarde gebruikt om de onderliggende waarde van een bedrijf en zijn toekomstige cashflow zo goed mogelijk in te schatten. Wanneer je de intrinsieke waarde hebt bepaalt, kan je inschatten of een aandeel goed is geprijsd, of mogelijk over- of ondergewaardeerd.

Hoe bepaal je intrinsieke waarde 

De intrinsieke waarde bepalen is geen exacte wetenschap. Een analist zal op basis van meerdere indicatoren proberen vast te stellen of een aandeel koopwaardig is. Een analist kijkt daarbij naar de balans en winst- en verliesrekening van een onderneming, de verwachtingen van het bedrijf  in de toekomst. Maar ook wordt gekeken of het bedrijf competitieve voordelen heeft ten opzichte van de concurrentie.

Door de financiële ratio’s te bekijken en te vergelijken met de benchmark van het bedrijf wordt zichtbaar hoe het bedrijf presteert ten opzichte van haar concurrenten. Ook kan door het beoordelen van verschillende ratio’s te beoordelen worden vastgesteld hoe een nu bedrijf presteert. Er is geen standaardmodel voor deze ratio’s iedere analist heeft zijn eigen voorkeur voor de te gebruiken ratio’s. Ook is het vaak lastig om in te schatten hoe groot de toekomstige groei is.

Daarnaast is de toekomstverwachting van een bedrijf  van belang. Hoe presteert een bedrijf over 10 jaar, welke rendementen heeft het in de tussentijd gemaakt. En welke risico’s horen er bij deze verwachtingen? Door proberen in te schatten wat een bedrijf op basis van de cijfers en de toekomstverwachtingen waard is, kijkt een fundamenteel annalist of een aandeel koopwaardig is.  Het blijft een een beste schatting, ook de meest ervaren analist kan niet de toekomst exact voorspellen.

Uiteindelijk draait het om de vraag, wat moet ik nu investeren? En wat levert mij dit in de toekomst op. En is dat voor mij voldoende rendement om in te stappen. Of is het verstandiger om in een ander aandeel te investeren. Een veel gebruikte methode hierin is door de netto contante waarde te berekenen.

Daarnaast geven topbeleggers als Buffet de voorkeur aan bedrijven die naast solide financiële resultaten ook over competitieve voordelen bezitten. Door deze voordelen is een bedrijf meestal beter in staat om de concurrentie voor te blijven. Te denken valt aan een sterke merknaam(Gillette, Coca-cola), Sterk management. de laagste kosten in haar branche, hoge drempel om over te stappen naar de concurrent, belangrijke patenten.

Wellicht ook interessant?

Vergelijkbare berichten